Kwaliteit staat hoog in het vaandel van alle zijnsgeoriënteerde begeleiders. Toch kan het voorkomen dat je desondanks een klacht hebt over jouw zijnsgeoriënteerde begeleider. Om zorgvuldig met deze klachten om te gaan moeten alle leden van de beroepsvereniging zich houden aan het klachtenreglement van de beroepsvereniging.
Heb je een klacht over jouw zijnsgeoriënteerde begeleider? Hieronder lees je op hoofdlijnen wat je kunt doen en hoe de afhandeling van een klacht verloopt. Je kunt ook volledige tekst van het klachtenreglement downloaden.
Een klacht over je begeleider
De beroepsvereniging gaat ervan uit dat je de onvrede eerst meldt aan de begeleider zelf en dat jullie samen proberen om tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt, of als je de begeleider niet direct wilt aanspreken, kun je schriftelijk een klacht indienen bij de klachtencommissie van de Beroepsvereniging van Zijnsgeoriënteerde Begeleiders. Op hoofdlijnen gaat dat als volgt: als je een klacht hebt, kun je die voorleggen aan de Decaan van Toezicht. Dit is een onpartijdige deskundige die je klacht onderzoekt en bekijkt of hij kan bemiddelen. Als bemiddeling mogelijk is, is dit voor alle partijen de prettigste oplossing. Lukt dat niet, dan staat de weg open naar de Commissie van Toezicht. Deze Commissie van drie onpartijdige leden heeft zowel juridische kennis in huis als ervaring met het Zijnsgeoriënteerde werk. De Commissie onderzoekt de klacht opnieuw en doet er een uitspraak over. Wie zich niet kan verenigen met de uitspraak van de Commissie van Toezicht, kan in beroep gaan bij de Commissie van Beroep.
Lees meer over de klachtenprocedure.